Leestijd: 3 Min.

Wat is een call to action en waarom heb jij het nodig?

Wanneer je gebruik wilt maken van een call to action (in marketing termen ook wel CTA) dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je er niet te veel hebt op jouw website. Je wilt natuurlijk heel graag jouw klanten stimuleren om ook daadwerkelijk over te gaan tot het kopen van je product maar wanneer je te veel verschillende call to action laat verschijnen kan dit de klant juist een keuze stress geven en bestaat de kans dat jouw site wordt weggeklikt zonder dat er ook maar enige actie geweest is vanuit de klant.

Een call to action. Wat is dat?

Een call to action is simpelweg de klant aanzetten om over te gaan tot actie. Deze actie is negen van de tien keer het kopen van jouw product of producten. Je kunt bijvoorbeeld een pop-up laten verschijnen op jouw website met een leuke aanbieding erin waardoor de klant eerder geneigd is om jouw product te kopen.

Wel moet je ervoor zorgen dat je dit niet te veel doet. Wanneer er te veel aan pop-ups zouden verschijnen kan het zijn dat de klant in verwarring raakt of last krijgt van keuzestress en juist jouw website weg gaan klikken.

Wat is een goede call to action?

Een goede call to action moet aan een aantal aandachtspunten voldoen. Zo moet je ervoor zorgen dat de call to action goed opvalt. Dit kan je doen door middel van een opvallende kleur die je ervoor gebruikt. Kies een kleur die niet veel op je website voorkomt. Het oog van je klant wordt er dan automatisch naartoe getrokken wat het interessant maakt om ernaar te kijken.

Je moet er ook voor zorgen dat de call to action duidelijk zichtbaar is en makkelijk te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld een grote knop maken waar ze maar op hoeven te klikken om bij de aanbieding terecht te komen.

De tekst die je op de knop zet is ook belangrijk. Wanneer het een actieve tekst is doet dit veel meer dan een passieve nietszeggende tekst. Vermijd het “klik hier” of het “lees verder” maar maak liever gebruik van “ik ga bestellen”, “ik reserveer” of “Gratis Proefles”.

Hoe belangrijk is een call to action?

Een call to action is ontzettend belangrijk. Je moet het eigenlijk zien als een soort verkooppraatje dat je houdt naar de klant toe. Je wil ervoor zorgen dat je klant overgaat tot kopen. Je doet de klant een interessant aanbod en je wilt natuurlijk dat hij of zij daarop reageert en actie onderneemt om gebruik te maken van jouw aanbieding.

Zo kun je er het beste voor zorgen dat de klant op een hele eenvoudige manier over kan gaan tot aankoop. Als de klant vanaf jouw website nog door moet gaan naar een andere website om tot aankopen over te gaan dan is de kans groot dat de klant afhaakt en er helemaal geen koop plaats gaat vinden. Dit moet je dus zien te voorkomen. Zorg dat je klant interesse blijft houden en maak het je klant zo makkelijk mogelijk.

Ben je benieuwd op welke punten jouw website beter kan?
Plan nu een gratis Check-up in!

Anderen bekeken ook

Sharing would be great!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

Vertel ons over je project!

Sign Up For the Newsletter
[]
1 Step 1
Previous
Next

By submitting this form I agree to the Terms and Conditions and Privacy Policy, including the transfer of data to the United States. By sharing your email, you also agree to receive occasional information related to services, events, and promotions from Kinsta. You’re free to unsubscribe at any time.