Binnen de logistieke dienstverlening hoor je de term fulfilment, e-commerce fullfilment of order fulfilment wel vaker. Het verwijst naar het hele proces wat rondom de orderafhandeling draait. Eigenlijk is het dus zo dat fulfilment het proces is van verwerking van een opdracht.
Inhoudsopgave
Bestellingen via internet en de afhandeling daarvan
De e-commerce heeft in de afgelopen jaren een ontzettende opkomst meegemaakt. Op dit moment neemt het ongeveer een derde van de omzet van alle ondernemingen waar. Het grootste deel van de contacten die men heeft met een klant verloopt online. Dit is dan ook de reden dat men de term e-fulfilment heeft bedacht. Dit is eigenlijk hetzelfde als dat fulfilment is maar dan gericht op webshops.
Gebruik maken van externe partijen
Wanneer wij je gaan meenemen in het proces dan krijg je te maken met externe partijen. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat voor business je hebt opgezet hoeveel externe partijen dat er gebruikt worden. In 99 procent van de gevallen is in ieder geval de bezorger al een externe partij. Denk bijvoorbeeld aan een PostNL of een DHL wat het pakje bij de klant bezorgt.
Snelle bezorging een issue binnen de e-commerce fulfilment
Klanten willen graag dat hun pakket heel snel binnen is. Dit is een stukje wat logistiek onwijs veel en goede planning eist. De klant kan dit natuurlijk wel allemaal zo graag willen maar het moet ook kunnen. Pakketjes worden vaak dezelfde dag of de volgende dag nog afgeleverd en boodschappen vaak nog binnen het uur. Dit noemt men ook wel flits bezorging. In ons land hebben we inmiddels een aantal bedrijven die daaraan doen zodat de klant bijzonder snel de boodschappen in huis heeft.
De retourlogistiek
Niet alleen het afleveren van pakketjes hoort bij de logistiek maar ook de retours. Soms is een pakketje niet goed en moet het dus terug naar de verkoper. Ook dit valt allemaal binnen de e-commerce. Als retailer moet je dan wel een keuze maken of dat jij de klant laat betalen voor het retourneren of dat jij die kosten op je neemt.
Vaak zijn klanten eraan gewend dat ze gratis mogen terugzenden. Wanneer ze ervoor moeten gaan betalen is de kans groot dat ze niet meer als klant terug willen komen bij jou omdat deze kosten best wel op kunnen lopen.
In een aantal gevallen wordt de verwerking van de retours uitbesteed. Dit wordt dan gedaan door de e-fulfilment partij. Het grootste deel wat er terugkomt aan retours is kleding. Dit is dan vaak omdat de pasvorm niet is wat men ervan verwacht of dat het te klein of te groot is.
E-commerce fulfilment in het kort
Heel kort gezegd is e-commerce fulfilment de weg dat het product aflegt vanuit jouw webshop naar de klant toe. Klinkt hartstikke eenvoudig maar je zal er inmiddels ook wel achter zijn gekomen dat daar dus wel een paar processen aan te pas komen om dit op een goede manier allemaal voor elkaar te hebben en te houden.