Inhoudsopgave
Wat is een (product) feed?
Een klant meldt zich met de vraag; Wij willen graag jullie assortiment verkopen kun je ons jullie feed sturen? En dan vraag je je natuurlijk af: wat is nou een feed?
Kortgezegd is een product feed of ook wel feed een digitaal bestand met alle artikelinformatie die je als bedrijf beschikbaar hebt van je assortiment. Een klant of relatie vraagt dit bij je op om zo snel de artikelen te kunnen uploaden op zijn/haar website of administratiesysteem. Het meest gebruikte bestandsformaat is CSV maar sommige systemen ondersteunen ook XML of JSON bij het uploaden.
Voorraadinformatie in een feed
Het is fijn voor een klant als die direct aan de slag kan met de toegestuurde feed maar als een klant online verkoopt is de volgende vraag vaak: Hebben jullie ook een voorraad feed? En wat moet ik mij daar nou weer bij voorstellen..?
Een voorraad feed is een uitgeklede versie van de productinformatie waar de volgende dingen in kunnen staan: Artikelnummer, Voorraad J/N, Voorraad hoeveelheid, levertijd, nieuwe voorraad datum. Hoe meer informatie erin staat over wat er wel op voorraad is en wat niet hoe beter natuurlijk. Ook nieuwe voorraad datums kunnen de verkoop enorm bevorderen omdat klanten rekening kunnen houden en wellicht al willen bestellen om zo het product als eerste te ontvangen.
Locatie van een feed
Voor het gemak van klanten is het vaak fijn om nieuwe artikelen automatisch te ontvangen in hetzelfde bestand. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om een URL te delen met je klant waar automatisch nieuwe artikelen in komen en al eerder gedeelde artikelen in worden geupdate (bijvoorbeeld met nieuwe content). Maar je kunt er ook voor kiezen om een feed te delen via een ftp-locatie waar de klant de feed van kan downloaden.
Wat staat er in een productfeed?
Dat kun je natuurlijk helemaal zelf bepalen het is maar net welke informatie je als bedrijf wil delen met je klanten. Basisinformatie is wel vaak: Artikelnummer/EAN-Code, Naam, Omschrijving, Inkoopprijs, Verkoopprijs. Wij zien vaak dat bedrijven niet de locatie van een afbeelding delen in een feed waardoor klanten altijd handmatig foto’s bij de artikelen moeten plaatsen. Dit levert soms onnodig veel extra tijd op wat toch zonde is.
Risico’s van het delen van een feed?
Aan het delen van een feed hangen diverse risico’s zo deel je soms bedrijfsgevoelige informatie of gaan klanten hier onzorgvuldig mee om. Het is de bedoeling om content/informatie te delen maar niet ten koste van alles. Overweeg daarom voor het delen bijvoorbeeld goed: welke informatie deel ik, hoe lang ken ik deze klant al, wat gaat deze klant met de verstrekte informatie doen en op welke kanalen gaat de klant deze informatie gebruiken.
Is een feed makkelijk te genereren?
Een feed genereren is soms een makkelijk proces maar dat hangt af van uit welk systeem de informatie moet komen. Sommige informatiesystemen ondersteunen niet standaard het genereren van een feed, andere weer wel met een druk op de knop. Een ding is zeker, een standaard feed bestaat dan vaak niet.
Hoe nu verder?
Wil je meer informatie, hulp bij het aanmaken van een feed of optimalisatie van een productfeed? Neem contact met ons op via info@standaard.nl of bel op 020 – 244 00 44 wij helpen je graag verder.