Ben jij net begonnen met je webwinkel of draai jij al een tijdje mee? In beide gevallen zal je al tot de conclusie zijn gekomen dat het afhandelen van het logistieke gedeelte waarvan je gebruik maakt als je een order hebt best wel veel tijd in beslag neemt. Om de stappen die in dit proces zitten te optimaliseren is er een flinke investering nodig. Je kunt er ook aan denken om het hele logistieke proces over te doen naar een externe partij.
Inhoudsopgave
Welke voordelen heeft fulfilment?
Omdat al snel 40 tot 50 procent van de uren die gewerkt wordt door ondernemers gaat zitten in fulfilment is het niet raar dat dit onderdeel vaak uit handen gegeven wordt. Door dit door een ander te laten doen houd je als ondernemer zijnde zelf wat meer tijd over om te besteden aan andere belangrijke zaken zoals het doen van inkopen en de marketing.
Een ander voordeel is dat je in dat geval niet zelf hoeft te zorgen voor een opslag. Zeker wanneer je een assortiment hebt wat groot is of nog gaat groeien is dat een groot voordeel. Ook is het nu zo dat een fulfilment partij het verwerken van de bestellingen nu vele malen sneller kan doen.
De pakketten die verstuurd moeten worden kun je op laten halen door een externe partij welke ervoor gaat zorgen dat het bij de klanten terecht gaat komen. Natuurlijk kan je ze ook zelf wegbrengen naar een servicepunt.
Welke nadelen heeft fulfilment?
Door het uit handen geven van de logistiek betekent dit wel dat je zelf minder controle erover hebt. Dit kan een nadeel zijn. Het is een kwestie van vertrouwen wat je geeft aan de logistieke kant. Je wilt natuurlijk dat er zorgvuldig met je pakketjes om wordt gegaan. Dit is iets wat je moet leren om te hebben. Een stukje vertrouwen doet al een hoop.
Maatwerk leveren is duur
Maatwerk leveren is duur. Jij wilt alles met zorg doen maar voor bedrijven die pakketjes bezorgen gaat het vooral om de efficiëntie. Zij willen zoveel mogelijk pakketjes leveren in een zo kort mogelijke tijd. Wil je maatwerk geleverd hebben dan zal je daarvoor moeten betalen.
Het klantcontact veranderen
Het contact met je klanten wil je het liefste in eigen beheer houden. Dat kan ook zeer zeker wel maar je moet er wel rekening mee houden dat dit verandert. Waar je eerst heel makkelijk het product erbij pakte wanneer de klant er een vraag over had gaat dit nu niet meer omdat je het fulfilment uit handen gegeven hebt.
Soms kunnen de logistieke bedrijven het klantcontact van je overnemen wanneer er vragen zijn over het logistieke gedeelte.
Systemen niet up-to-date
Soms is het zo dat systemen niet helemaal up-to-date zijn. Jij bent afhankelijk van de informatie over je voorraad die je hebt en dan is het wel zo fijn als je kunt vertrouwen op een goed systeem. Het kan voorkomen dat er een vertraging zit tussen het moment van bestellen door de klant en het verwerken van je voorraad. Dit kan voor problemen zorgen.