Leestijd: 11 Min.

SEO voor beginners

Het is zover, je hebt de stap gezet om een eigen website te (laten) ontwikkelen. Dit kan zijn omdat je een webshop wilt starten of je bestaande bedrijf wilt voorzien van een digitaal visitekaartje. Het is natuurlijk wel zo handig dat je in de hedendaagse wereld vindbaar bent op het internet. Dat laatste is nou net waarvoor de term SEO om de hoek komt kijken. Misschien heb je er wel eens van gehoord, maar heb je geen idee wat het nou exact is, laat staan waar je moet beginnen. De term SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands Zoekmachine optimalisatie. Dit betekent, dat jij zichtbaar bent in de zoekmachines op het internet. De bekendste zoekmachine is natuurlijk Google. Maar liefst 95% van de internetgebruikers gebruikt google voor zijn of haar zoekopdracht. Dus wil jij zorgen, dat jij beter vindbaar wordt, dan is het van essentieel belang dat jij jezelf verdiept in SEO. Wil je weten hoe? Lees dan deze startersgids.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization (Zoekwoord optimalisatie). Wanneer je begint met het vindbaar maken van je website of webshop, dan is dit één van de eerste zaken waar jij je mee bezig moet houden en ook continu mee bezig moet zijn. Wanneer jij gevonden wilt worden en dus meer bezoekers naar je website wilt krijgen, dan is dit onderdeel van essentieel belang. Wanneer je actief bezig bent met SEO, dan is het doel om zoveel mogelijk organische bezoekers via de verschillende zoekmachines naar je website te trekken. Organische bezoekers zijn gratis bezoekers die jouw website bezoeken na het intikken van een zoekwoord of bepaalde term in Google, Bing of Yahoo.

Wat is SEA?

Naast SEO kennen we ook de term SEA. SEA is Search Engine Advertising, of terwijl zoekmachine advertenties. Dit betekent dat je betaalt om een hoge positie in google te bemachtigen. Vooral wanneer je net begint, is dit niet een heel erg aan te raden manier van het creëren van lange termijn traffic naar je website of webshop. Wanneer je namelijk stopt met betalen, dan zullen je bezoeker ineens verdwijnen.

De werking van een zoekmachine

Om te begrijpen hoe SEO werkt, is het belangrijk dat je weet hoe een zoekmachine werkt. Je wilt immers kunnen begrijpen wat je moet doen alvorens jij als website of webshop hoog in de resultaten komt. Wanneer we kijken naar de grootste zoekmachine ter wereld, dan hebben we het natuurlijk over Google. Niet voor niets wordt er wel eens gekscherend gezegd dat Google het antwoord weet op al je vragen. In principe is dat natuurlijk ook het geval. Voor een zoekmachine is alleen het allerbeste antwoord relevant. Dus weet jij alles op het gebied van honden, zorg dan dat jij je website zo inrichting, dat jij de zoekmachine kunt voorzien van het meeste relevante antwoord dat er te vinden is. Een zoekmachine verzameld namelijk al deze informatie en vertoont deze vervolgens in de zoekresultaten. Het algoritme van google bestaat uit allerlei verschillende factoren die bepalen welke positie jij krijgt in google. Volgens ingewijden zijn dit er wel honderden.

Hoe kom je bovenaan in de zoekmachine?

Het ultieme van een marketeer is natuurlijk het behalen van de bovenste positie in de zoekmachine. Uit onderzoek is namelijk gebleken, dat ruim 18% van de mensen klikt op het 1e zoekresultaat. Het 2e resultaat is goed voor 10%, de 3e voor 7 % en daarna daalt het heel snel. Vanaf plek 6 t/m 10 moet je rekening houden met maar 1% van de potentiële bezoekers. Plek 10 in de zoekresultaten is de laatste van de 1e pagina. Dus wanneer je op plek 11 of 95 staat, zal voor het aantal bezoekers niet veel uitmaken. Laten we eerlijk zijn, hoe vaak heb jij de 2e pagina van google bezocht? Het is dus belangrijk dat jij de lezer voorziet van het juiste antwoord op zijn of haar vraag.

On- en off page SEO

Wanneer je bezig gaat met de optimalisatie van je website of shop, dan kan dit op twee verschillende manieren, dit kan door on page SEO en off page SEO Bij on page hebben we het over alles op je website. Als we praten over off page, dan is dit alles wat buiten je site gebeurt. Om je een idee te geven hoe dit in z’n werk gaat, gaan we hieronder op beide varianten dieper in.

On Page SEO

Wanneer we het hebben over On Page SEO, dan is dit alles wat op je website gebeurt. Kortom, het complete pakket. Dit gaat over de structuur van je website (die is meestal bij het gebruik van o.a. wordpress wel goed), de content (teksten die op je website staan), maar ook afbeeldingen, snelheid en het gebruik van juiste kopjes. Ook het verwijzen van pagina’s onderling is van groot belang. Zo laat jij aan google zien, dat bepaalde zaken betrekking hebben op elkaar.

Off Page SEO

Bij Off Page SEO praten we over alle externe zaken die jij buiten je site om doet om te laten zien dat je website of shop relevant is. In principe is dit niets meer dan het verzamelen van links die verwijzen naar jouw website. Op deze manier laat jij aan google zien dat deze website jouw website relevant vindt. Hoe dit exact in z’n werk gaat, leggen we je in een later stadium verder uit.

Hoe kan ik zelf mijn SEO van mijn website doen?

Nu je weet wat SEO is en welke zaken van belang zijn, is het tijd om stap voor stap zelf aan de slag te gaan met de SEO van jouw website of webshop. Dit gaan we je in het volgende stappenplan stap voor stap uitleggen, zodat jij direct aan de slag kunt met je eigen zoekmachine optimalisatie.

Waar wil ik op worden gevonden?
Wanneer je begint met de optimalisatie, dan is het belangrijk te bepalen op welke zoektermen jij gevonden wilt worden. In dit en de volgende voorbeelden, gaan er even voor het gemakt van uit, dat jij een website hebt over huisdieren. Om het specifiek te maken over honden. Ieder voorbeeld kun jij uiteraard toepassen op je eigen onderwerp. Wanneer je begint, is het van belang dat jij bepaald waarop jij daadwerkelijk wilt worden gevonden. Verkoop je bijvoorbeeld speeltjes voor je hond, dan kunnen we ons voorstellen dat een zoekterm als ‘speeltjes voor de hond’ iets is waarop jij graag wilt scoren in de zoekmachines. Maar hoe weet je nu of deze zoektermen veel worden gebruikt door mensen?
Wanneer er namelijk niet of nauwelijks wordt gezocht, dan heeft het natuurlijk nog weinig zin. Daarvoor zijn allerlei verschillende tools. Zowel gratis, als betaald. Zo kun je bijvoorbeeld met de tool Semrush 10 zoektermen gratis opzoeken. Daarnaast is de zoekwoordplanner van google een gratis tool. Echter geeft deze tool je een indicatief zoekvolume. Het kan dus zijn dat er wordt aangegeven dat er maandelijks tussen de 100 – 1.000 zoekopdrachten zijn. Op deze manier kun jij voor jezelf een lijstje creëren met verschillende zoektermen waar jij op wilt worden gevonden met jouw website.

Short- en long tail zoekwoorden

Wanneer jij in kaart hebt gebracht waar mensen veel op zoeken, dan zul je zien dat er een enorm zoekvolume zit op zoekwoorden zoals; ‘Hondenspeeltjes’. Ook niet zo gek, want dit is een voor de hand liggende zoekterm wanneer je zoek naar dergelijke producten. Echter is de concurrentie voor deze term enorm. Het kost je dus heel veel tijd en energie om überhaupt te worden opgenomen in de zoekmachine. Laat staan een top 10 of zelf top 5 positie. Dit soort zoekwoorden noemen we ook wel short tail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die bestaan uit 1 of 2 woorden.
Vooral wanneer je net begint, is het verstandig te kiezen voor de zogeheten long tail zoekwoorden. Dit zijn zoekopdrachten die bestaan uit meer dan 3 woorden. Je kunt je voorstellen, dat een zoekopdracht als ‘Hondenspeeltjes tot 12 maanden’. Veel minder concurrent is. De kans dat je hierop een gedegen positie scoort, is dus aanzienlijk hoger. Op deze manier is de kans op organische bezoekers dus een stuk groter.

Zoekwoorden toepassen
Nu je weet waar je op gevonden wilt worden, is het tijd dat je aan de slag gaat met het creëren van een pagina die jij inricht voor één specifiek(e) (groep) zoekwoord(en). In je zoekwoorden onderzoek is gebleken dat er veel mensen zoeken op de term ‘Hondenspeeltjes tot 12 maanden’. Het is dus van belangrijk dat je met deze zoekwoorden aan de slag gaat en content gaat creëren. Voor een webshop kan dit een categoriepagina zijn en voor een informatieve site een (blog)pagina.

Het inrichten van de juiste URL

Wanneer je een pagina gaat schrijven over ‘Hondenspeeltjes tot 12 maanden’, dan is het belangrijk dat dit ook in de URL van de pagina terugkomt. Dit kan dus bijvoorbeeld door een (categorie) pagina aan te maken met de naam https://naamwebsite.nl/ honden-speeltjes-tot-12-maanden/. Dit is de eerste stap om te laten zien aan google dat jouw pagina gaat over dit onderwerp.

De titel van je pagina

Nu de URL juist staat, is de titel van je pagina ook van groot belang. Deze titels zie je namelijk terug in de zoekbalk en in de titel van het zoekresultaat in google. De titel moet goed en fijn leesbaar zijn, maar niet langer dan 70 karakters. Dit wordt namelijk door google niet meer gelezen en is dus ook niet zichtbaar voor de bezoeker. Zo kun je dus kiezen voor een titel: “de leukste hondenspeeltjes tot 12 maanden’’.

Metabeschrijving

Wanneer je een zoekterm intikt op google, dan zie je onder de titel een stukje tekst. Deze tekst is van belang om ervoor te zorgen dat het ten eerste aantrekkelijk wordt voor de bezoeker om je pagina te bezoeken, maar ook om google nogmaals goed te laten zien waar het over gaat. Zo kun je dus kiezen voor de volgende meta: ‘Ben jij opzoek naar speeltjes voor jouw hond? Dan vind je bij ons een ruim aanbod speeltjes tot 12 maand.’

De inhoud van de pagina

Nu de eerste stappen van je nieuwe pagina zijn doorlopen, gaan we aan de slag met het schrijven van de daadwerkelijke tekst. Deze tekst bouw je op in verschillende kopjes. Deze kopjes zijn te verdelen in H1 t/m H6. Waarin H1 de meeste urgentie heeft voor google. Je gebruikt dus alleen de H1 kop voor je titel. Na de titel geef je een kleine inleiding van ongeveer 80-100 woorden. Hierin vertel je in het kort waar het artikel of de categorie over gaat. In dit stuk is het de bedoeling dat je de lezer voorziet van een eventueel antwoord en ook triggered om verder te lezen.
Vervolgens ga je verder met het eerste deel van je artikel. Zorg voor jezelf dat je een goede opbouw creëert, zodat het voor de lezer fijn lees. Wanneer we het hebben over SEO, dan vertel je in de inleiding een stukje over wat het is en het belang hiervan. Vervolgens ga je verder door in de eerste H2 alinea uit te leggen wat SEO is, maar dan meer in detail. Wanneer je verder gaat met de volgende alinea, kun je wederom kiezen voor een H2. In dit voorbeeld gaan we verder in op de verschillende manieren van SEO. Dan kies je per voorbeeld een H3, het gaat immers over een onderdeel van SEO. Zo laat je google zien, dat deze alinea te maken heeft met de alinea hiervoor, maar wel een eigen onderdeel is in de tekst.

Hoeveel woorden moet mijn tekst hebben?
De stelregel is vaak, hoe uitgebreider hoe beter. Toch is het belangrijk, dat wanneer jij een tekst gaat schrijven deze minimaal is voorzien van 500 woorden. Een maximum is er eigenlijk niet. Wat belangrijk is, is dat jij zo goed en uitgebreid mogelijk verteld over het onderwerp, zonder hierbij de aandacht van de lezer te verliezen. Kortom, je bepaalt volledig zelf hoeveel woorden je schrijft. Wel is de stelregel, dat een goed artikel minimaal tussen de 1.200 en 1.500 woorden heeft.

Zoekwoord gebruik

Nu je weet hoe je de tekst moet opbouwen, vraag jij jezelf natuurlijk af hoe je nu gevonden wordt op de door jou gekozen zoekterm ‘Hondenspeeltjes tot 12 maand’. Dit doe je door deze zoekterm verspreid over de tekst meermaals terug te laten komen. Zorg ervoor dat delen van de zoektermen worden verwerkt in de kopjes (H1 t/m H6) en in de tekst. Overdrijf het echter niet. Een goede verhouding is tussen de 3-5%. Gebruik daarnaast ook synoniemen, zo laat je google zien waar je tekst over gaat.

Off Page SEO

Je on page SEO voor deze pagina is nu klaar. Nu is het tijd, dat jij artikel of pagina van buitenaf een extra boost geeft. Dit doe je door ervoor te zorgen dat er linkjes over het internet worden verspreid die refereren naar jouw pagina. Dit kun je doen door actief mensen te benaderen, maar in het begin is het een nog beter idee om jezelf aan te melden bij allerlei verschillende bedrijvengidsen. Op iedere bedrijvengids wordt vervolgens een linkje geplaatst naar jouw website. Vaak is dit naar de homepage, maar dit druppelt vervolgens ook door naar je andere pagina’s. Dit wordt ook wel linkjuice genoemd.

Social media

Als je net begint met SEO, dan is social media een perfecte manier om je blog of pagina onder de aandacht te brengen. Op deze manier kun jij je eerste bezoekers naar je website trekken. Google ziet dit namelijk ook en zal zien dat je pagina relevant is voor de bezoeker. Dit zorgt ervoor dat google je pagina een betere ranking zal geven. Deel dus ieder bericht op je social media, want dit zal op de lange termijn zeker een positieve invloed hebben.

Gast bloggen

Een andere manier om je artikel of pagina onder de aandacht te brengen is door een gastblog te schrijven. Een gastblog is een artikel die je plaatst op de website van iemand anders. Hierin vertel je een stukje over eventueel jezelf, het bedrijf en het onderwerp. Vaak mag je hier één of meerdere linkjes in plaatsen die verwijzen naar jouw website. Op deze manier geef jij aan google aan dat je website relevant is.

SEO is een lange termijnstrategie

Op de vraag wanneer je klaar bent met SEO, is het antwoord vrij helder. Je bent namelijk nooit klaar met SEO. Er zijn altijd onderwerpen waar je over kunt schrijven, zodat je stukje bij beetje steeds meer bezoeker en daarmee potentiële kopers naar je website kunt trekken. Vaak zien we, dat bij een beginnende website het tot wel 3 maanden kan duren, alvorens de eerste resultaten zichtbaar zijn. Hierbij moet je denken aan artikelen met een laag zoekvolume. Ben je een half jaar onderweg, dan kunnen ook wat lastigere zoekwoorden een mooie positie hebben opgeleverd in google. Pas na 12 maanden zien we, dat ook relatief lastige zoektermen beginnen te scoren. Wanneer je bezig gaat met SEO, dan is consistentie het allerbelangrijkste. Zorg er dus voor dat je minimaal iedere dag, week of maand een artikel plaatst of pagina vult met relevante content, want je zult zien dat op de lange termijn je bezoekersaantallen flink zullen blijven groeien.

Ben je benieuwd op welke punten jouw website beter kan?
Plan nu een gratis Check-up in!

Anderen bekeken ook

Sharing would be great!
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

Vertel ons over je project!

Fotografie
Name
Name
Eerste
Last
Sign Up For the Newsletter
[]
1 Step 1
Previous
Next

By submitting this form I agree to the Terms and Conditions and Privacy Policy, including the transfer of data to the United States. By sharing your email, you also agree to receive occasional information related to services, events, and promotions from Kinsta. You’re free to unsubscribe at any time.