Leestijd: 2 Min.

Het belang van een B2B portal

Wat is een B2B portal?

Je hebt er wellicht wel eens van gehoord of maakt er zelf gebruik van, een portal of ook wel business 2 business portal. Eigenlijk kortgezegd een website waar je zakelijke klanten een bestelling kunnen plaatsen zonder dat ze een medewerker hoeven te spreken of de bestelling mailen naar de backoffice.

Tegenwoordig kunnen bedrijven uiteraard nog wel zonder maar is het een gemiste kans als je als bedrijf niet beschikt over een B2B portal. Je kunt je gehele proces automatiseren door je klanten een geautomatiseerde website te bieden. De belangrijkste functies waar een portal anno nu aan zou moeten voldoen is wat ons betreft;

Productinformatie beschikbaar

Zorg er voor dat alle informatie over de producten die je verkoopt zo compleet mogelijk online staan. Goede titels, duidelijke specificaties, een pakkende tekst of omschrijving van het artikel, doosinhoud, verkoopeenheden, artikelnummers, EAN-codes, logistieke codes en zo veel mogelijk afbeeldingen.

Voorraadinformatie beschikbaar

Je kunt ervoor kiezen om niet de exacte aantallen te tonen met hoe veel stuks je op voorraad hebt. In plaats de wekelijke voorraad kun je bijvoorbeeld zeggen meer dan 100 stuks op voorraad is voldoende voorraad en minder dan 10 op voorraad is beperkt beschikbaar. Dit bovenstaande is sterk afhankelijk van je eigen wens, sommige bedrijven willen liever niet dat klanten exact weten hoe veel voorraad er is. 

Als je er als bedrijf voor zou kiezen om wel je voorraadinformatie te tonen kunnen klanten makkelijker anticiperen op bijvoorbeeld de laatste stuks of een betere inschatting maken of ze de aantallen kunnen doorverkopen.

Iets wat sinds corona meer speelt is dat je een maximaal aantal producten per klant beschikbaar maakt om zo alle klanten te kunnen bedienen in plaats van dat een klant alles opkoopt. 

Prijsinformatie beschikbaar

Misschien maak je als bedrijf gebruik van staffelprijzen of maak je gebruik van klant specifieke korting. Dit is essentieel om zowel in je backoffice te hebben als in een B2B portal, dit zorgt er namelijk voor dat klanten niet hoeven te bellen nadat ze besteld hebben om over prijzen te discussiëren of dat facturen niet correct zijn omdat er iets heel anders is afgesproken.

Naast de inkoopprijzen is het voor sommige branches ook belangrijk om de advies verkoopprijs duidelijk te vermelden bij de artikelen om zo klanten een richting te geven en duidelijkheid te kunnen verschaffen over welke marges klanten kunnen maken.

Je kunt bijna niet meer zonder

De toekomst van productverkoop verplaatst zich steeds meer naar online, klanten willen makkelijk bestellen en de producten dan ook steeds sneller ontvangen. Als je er als bedrijf voor zorgt dat alle processen steeds meer geautomatiseerd zijn kun je uiteindelijk ook goed aan de vraag van de klant voldoen; inzicht en snelle levering.

Hoe nu verder?

Wil je meer informatie, hulp bij een bestaand portal of een compleet nieuw portal opzetten? Neem contact met ons op via info@standaard.nl of bel op 020 – 244 00 44 wij helpen je graag verder.

Ben je benieuwd op welke punten jouw website beter kan?
Plan nu een gratis Check-up in!

Anderen bekeken ook

Sharing would be great!
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp

Vertel ons over je project!

Fotografie
Name
Name
Eerste
Last
Sign Up For the Newsletter
[]
1 Step 1
Previous
Next

By submitting this form I agree to the Terms and Conditions and Privacy Policy, including the transfer of data to the United States. By sharing your email, you also agree to receive occasional information related to services, events, and promotions from Kinsta. You’re free to unsubscribe at any time.