Leestijd: 4 Min.

8 tips voor e-mailmarketing

E-mailmarketing is niet zo eenvoudig. Wanneer het openingspercentage laag staat gaat bijna niemand doorklikken. Het kan zelfs zijn dat ze zich uitschrijven. Wanneer je de volgende tips een beetje aanhoudt dan kan je het beste halen uit de e-mails.

Wanneer je emailmarketing niet succesvol is

Wanneer je er uren aan besteed hebt om de perfecte mail te maken zit je te wachten op de eerste lezer van jouw mail. Het duurt lang, het openingspercentage valt tegen en niemand klikt door. Dan baal je heel erg als er dan niets gebeurt met de e-mail waar jij heel erg veel tijd in gestoken hebt.

Het openingspercentage is toch wel heel erg belangrijk en juist dat bewijst dat de nieuwsbrief is aangekomen bij de ontvangers. Het kan natuurlijk zijn dat de mail bij de ontvangers in de ongewenste mail map terecht gekomen is maar het bounce percentage kan ook hoog zijn. Daarom wil je graag dat het bezorgings percentage op 95 % zit.

Er zijn heel erg veel redenen waarom ontvangers de e-mails wel of niet openen. Maar ook of je de ontvanger in de mail kan overtuigen. Daarom zijn een aantal tips altijd goed om te weten die je kan gebruiken.

Tip 1: spamfilters vermijden

Een spamfilter kan heel eenvoudig omzeild worden. Wanneer je veel e-mails verzendt dan wijst een e-mailprovider de e-mail toe als spam wanneer dit van een bepaald IP-adres verzonden wordt. Daarom kan je overwegen om de mails te versturen via een server van een betrouwbare server aanbieder. Je kunt de onderwerp regel ook beperken tot veertig tekens. Ook is het verstandig om zo min mogelijk hoofdletters te gebruiken en stereotype spamwoorden zoals gratis, % of korting te gebruiken.

Tip 2: Verlagen van het bounce percentage

Wanneer je zo min mogelijk doodlopende e-mailadressen in de database zitten is de bezorging percentage ook veel hoger. Het bezorgings percentage heeft dus invloed op het bounce percentage. Wanneer er emailadressen zijn die tijdelijk geen nieuwsbrief kunnen ontvangen kan je weinig mee doen. Dit kan namelijk als reden hebben dat het postvak van de ontvanger vol zit, de server van de e- mailprovider overbelast is. Haal ze daarom ook niet meteen uit de lijst.

Wanneer er emailadressen zijn die niet langer een nieuwsbrief willen ontvangen moeten ook meteen uit de lijst verwijderd worden. Er zijn altijd wel redenen waarom mensen zich uitschrijven van de nieuwsbrief. Zo kan je denken aan de interesse die veranderd is bij de ontvanger, de onderwerpen kunnen niet relevant genoeg zijn maar een reden kan ook zijn dat de nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven. . Je kunt natuurlijk altijd vragen wat de reden is van uitschrijven. Wanneer je de reden weet kan jij je mails aanpassen voor de ontvangers. Je hebt op die manier je nieuwsbrieven ook kwalitatief beter.

Tip 3: Een kort onderwerp gebruiken

Wanneer een onderwerp te lang is kan het in sommige programma’s of mobiele apparaten niet helemaal gezien worden. Wanneer je minder dan veertig tekens gebruikt kan het wel gezien worden in elk programma of mobiel apparaat. Het is ook verstandig om het onderwerp zo vroeg mogelijk te vermelden in de titel. Zo voorkom je dat het belangrijkste afgesneden wordt.

Enkele woorden kunnen een negatief effect geven op het openingspercentage. Zo kan je denken aan % korting en gratis bijvoorbeeld. Zo is dat ook met hoofdletters en uitroeptekens. Emoji’s en emoticons kun je ook het beste met mate gebruiken.

Tip 4: Gepersonaliseerde onderwerpen

Een nieuwsbrief gepersonaliseerd sturen is tegenwoordig toch wel standaard. Deze gepersonaliseerde mailingen vallen bij de ontvangers zeker wel op. Doordat de mail gepersonaliseerd is kan de naam benoemen kan de indruk van een persoonlijk geschenk vergroten. Daarmee is het openingspercentage ook groter.

Tip 5: Afzender aanpassen waar nodig

Gebruik de naam van een persoon in plaats van de naam van het bedrijf. Als bedrijf wil je me de nieuwsbrief je onderneming vertegenwoordigen en de merknaam vergroten. Maar een afzender kan een bedrijfsnaam als onpersoonlijk opvatten. Juist wanneer je de naam van een persoon noemt kan er een persoonlijke relatie opgebouwd worden en de naam wordt beter onthouden.

Tip 6: Minder Call-to-action knoppen gebruiken

Wanneer je veel Call-to-action knoppen in je mail zet dan leidt dit al snel de aandacht van de mail af. Als er ook te veel Call-to-action knoppen in de mail staan weet de ontvanger vaak niet eens meer waar hij moet klikken. Daarom is het belangrijk om zo min mogelijk de call-to-action knoppen te gebruiken.

Wanneer je wilt dat de ontvanger naar een speciale pagina gaat, moet je niet te veel Call-to-action knoppen gebruiken. Je krijgt dan wel meer bezoeken op die ene pagina. Wil je dus een bepaald doel behalen dan is het gebruik van een enkele Call-to-action knop beter.

Wanneer je een Call-to-action knop gaat gebruiken is het van belang dat ze de link niet missen. Daarom is de beste plek om het in het begin van de mail al te gebruiken. Een mail wordt vaak snel gelezen en dan wordt er dus ook snel over de Call-to-action knop gelezen. Wanneer je de link in de tekst zet valt deze vaak niet meteen op daarom is het verstandig om een Call-to-action knop te gebruiken die ook goed zichtbaar is.

Tip 7: Maak korte teksten

Het beste kan je de teksten in een mail kort en eenvoudig houden. Ze zeggen vaak minder is meer! Wanneer de teksten kort en eenvoudig zijn neemt een bezoeker sneller de tijd om het te lezen dan wanneer ze een lange tekst met moeilijke woorden moeten lezen. Het is dan ook belangrijk dat je de boodschap die je wilt vertellen duidelijk maakt. Daarom is het van belang om met zo min mogelijk zinnen de lezer te overtuigen.

Tip 8: Een responsive design gebruiken

Omdat tegenwoordig e-mails vaak op de mobiele telefoon gelezen worden is het wel belangrijk dat dat je de email marketing optimaliseert. Iedereen wil zijn mail graag lezen op de mobiel. Je kan ook een template gebruiken die zich automatisch aanpast aan het apparaat waar de ontvanger zijn mail in opent.

Ben je benieuwd op welke punten jouw website beter kan?
Plan nu een gratis Check-up in!

Anderen bekeken ook

Sharing would be great!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

Vertel ons over je project!

Sign Up For the Newsletter
[]
1 Step 1
Previous
Next

By submitting this form I agree to the Terms and Conditions and Privacy Policy, including the transfer of data to the United States. By sharing your email, you also agree to receive occasional information related to services, events, and promotions from Kinsta. You’re free to unsubscribe at any time.